Είναι οι Ευρωπαίοι Έτοιμοι για Τηλεργασία;

Μια τυπική καθημερινή ημέρα ξεκινάει όταν περνάς το κατώφλι της εργασία σου και καλημερίζεις τους συναδέλφους σου. Αυτό ίσχυε μέχρι π.Κ., δηλαδή προ Κορωνοϊού. Αλλαγή σχεδίων. Η εξάπλωση του κορωνοϊου έχει φέρει μια αναπόφευκτη ανάγκη; εργασία από το σπίτι.

 

Τέλος, (προς το παρόν) οι καλημέρες από κοντά. Αποχαιρετάμε τον παραδοσιακό τρόπο εργασίας, η νέα «καλημέρα» θα έρχεται με email.

 

Είναι όμως έτοιμη η Ευρώπη για το λεγόμενo "remote working", με άλλα λόγια «τηλεργασία»;   

 

Οι βασιλιάδες της οικονομίας, Amazon, Microsoft και Facebook έχουν δώσει το παράδειγμα πρώτοι, καλώντας τους υπαλλήλους τους να εργάζονται από το σπίτι τους εκτός και αν η παρουσία τους στα γραφεία είναι «ουσιώδης» για να συνεχιστεί η λειτουργία της εταιρείας.

 

Ωστόσο, η διαχείριση του εργατικού δυναμικού σε αρκετές χώρες είναι δύσκολη καθώς δεν είναι έτοιμες για την εφαρμογή της τηλεργασίας.

 

Πόσοι άραγε Ευρωπαίοι έχουν δουλέψει έστω και μια φορά remotely; Πόσοι έχουν τον αντίστοιχο εξοπλισμό για να μπορέσουν να δουλέψουν remotely; Είναι αρκετά γρήγορο το internet, σε όλα τα σπίτια, για να αντεπεξέλθουν σε εργασία από το σπίτι;

Κρίσιμα ερωτήματα που η Ευρώπη καλείται όχι μόνο να απαντήσει αλλά και να εφαρμόσει άμεσα.

 

Ο ΟΟΣΑ βρήκε ότι 6 στους 10 πολίτες στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν είχαν εργαστεί ποτέ από το σπίτι τους το 2018. Χαρακτηριστικό επίσης είναι το παράδειγμα της Ιταλίας, η οποία έχει μπει σε καραντίνα λόγω του κορωνοϊού και μόλις το 67% των εργαζομένων δεν είχα εργαστεί ποτέ απομακρυσμένα από το γραφείο, λιγότερο από το ¼ έχει πρόσβαση σε γρήγορο internet, ενώ η Ελλάδα αγγίζει το 61%.

 

Βάσει των στατιστικών του Eurostat το ποσοστό των εργαζομένων από το σπίτι έχει ανοδική πορεία από το 2008 με 7,7%  σε 9,6% το 2017. Τo 2017 μόλις το 5% καταγράφηκε ότι έχει δουλέψει από το σπίτι με την Ολλανδία να πρωτοστατεί με 13,7%, ακολουθεί το Λουξεμβούργο με 12,7% και η Φιλανδία με 12,3%, ενώ στις τελευταίες θέσεις είναι η Βουλγαρία με 0,3% και η Ρουμανία με 0,4%. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα με λίγο πιο πάνω από το 2% έρχεται στην 6 θέση από το τέλος στο ηλικιακό κοινό 15-64.

 

Ένα γενικό συμπέρασμα λοιπόν είναι ότι εκτός από την έλλειψη κουλτούρας, πρόβλημα δημιουργείται και από την απουσία πρόσβασης σε Ίντερνετ υψηλής ταχύτητας. Η Ελλάδα συνεχίζει να καταλαμβάνει μια από τις τελευταίες θέσεις ανάμεσα σε 37 χώρες,  με 0,16%. Εντυπωσιακό είναι το ποσοστό της Ν. Κορέας με 81,65% καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση.

 

Είναι γεγονός ότι η ανάγκη για τηλεργασία βρήκε την Ευρώπη απροετοίμαστη. Ωστόσο, ορισμένες χώρες έχουν δομήσει με τέτοιο τρόπο την οικονομία τους που μπορεί να εξαρτώνται περισσότερο από τους χώρους εργασίας λόγω της διάρθρωσης των οικονομιών τους. Για παράδειγμα ένα εργοστάσιο με παραγωγή, είναι ανέφικτο να έχει τους υπαλλήλους του να εργάζονται από το σπίτι.

 

Αξιοσημείωτη επίσης είναι η δήλωση των οικονομολόγων του Bloomberg οι οποίοι χαρακτηριστικά αναφέρουν ότι το σπίτι είναι μια λύση έκτακτης ανάγκης για πολλές επιχειρήσεις «ωστόσο, για τους περισσότερους από το 17% των Ευρωπαίων που απασχολούνται στην μεταποίηση, το 7% στις κατασκευές, το 14% στο εμπόριο και το 5% στα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια, η επιλογή αυτή δεν θα είναι διαθέσιμη».

 

Είναι δεδομένο ότι η ανάγκη για τηλεργασία είναι μια πρωτόγνωρη κατάσταση για πολλές επιχειρήσεις που καλούνται να το διαχειριστούν, καθώς παγκοσμίως κινούμαστε σε αχαρτογράφητα νερά.

 

Πηγές:

https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20180620-1

https://www.bloombergquint.com/global-economics/coronavirus-latest-europe-isn-t-ready-to-work-from-home

 


Leave a comment

Filtered HTML

  • Διευθύνσεις ιστού και e-mail μετατρέπονται αυτόματα σε παραπομπές.
  • Επιτρεπόμενες ετικέτες HTML: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Αυτόματες αλλαγές γραμμών και παραγράφων.

Plain text

  • Δεν επιτρέπονται ετικέτες HTML.
  • Διευθύνσεις ιστού και e-mail μετατρέπονται αυτόματα σε παραπομπές.
  • Αυτόματες αλλαγές γραμμών και παραγράφων.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.